Scene’s maken met Blocks.

Scene’s creëren met grafische blokken is de oplossing voor iedereen die wat meer wil dan met Magic scene’s en de programmeertaal LUA nog niet onder de knie heeft. Zoals met Magic scene’s worden scene’s met grafische blokken ook visueel geprogrammeerd, er is echter geen limiet aan de hoeveelheid actie en reactie triggers zodra de scene geactiveerd wordt.

Stap 1

In het voorbeeld gaan we een door sensor en een motion sensor gebruiken om een nieuwe scene te activeren. We starten met ‘adding a new scene’ kies de middelste van de drie beschikbare mogelijkheden: ‘Graphic Blocks’

Stap 2

We zien nu een zo goed als leeg scherm maar er staat een “+” teken aan het begin. Hier start onze scene die we gaan maken. We moeten ‘triggers’ toevoegen die ervoor zorgen dat de scene start. Wanneer men op het “+” teken klikt wordt er een lijst met opties zichtbaar. Bijna alles kan gebruikt worden: tijd, data, het weer, andere Z-wave apparaten etc.

Add-blocks-679x262
Stap 3
In het plaatje bij Stap 2 is de voordeur (frontdoor) geselecteerd als de ‘trigger’ van de scene. Wanneer je hierop klikt wordt er een block aan de scene toegevoegd. Elk block dat op deze manier wordt toegevoegd vertegenwoordigt een ‘trigger’ die de scene laat starten, of een aktie die de scene moet uitvoeren. We gaan nu alleen ‘triggers’ toevoegen. Wanneer we het eerste block toevoegen zal de ‘trigger’ activeren zodra de deur ‘Armed’ is, we willen echter de scene activeren wanneer de deur ‘Breached’ is. Breached will zeggen dat de deur geopend wordt. Dit passen we in de groene block aan (van armed naar breached).
Stap 4

De scene zal nu geactiveerd worden zodra de deur geopend wordt. We willen echter niet alleen de scene activeren zodra de deur geopend wordt maar we willen ook de status van de motion sensor controleren. Nu zijn er twee “+” tekens op het scherm, eentje meteen na de eerste ‘trigger’ die we zojuist hebben toegevoegd en eentje op het eind van de scene. Wanneer je op de eerste klikt is het mogelijk om 1 of 2 extra commando’s toe te voegen (And of Or). In deze scene willen we onze verlichting uit laten totdat de motion sensor beweging detecteert EN de deur wordt geopend, daarom gaan we het ‘Add’ commando toevoegen. Wanneer we de verlichting hadden willen aanzetten wanneer er of beweging gedetecteerd was of wanneer de deur open ging, hadden we het commando ‘Or’ gebruikt. Wanneer het ‘Add’ commando is toegevoegd, klikken we weer op het “+” teken en selecteren de motion sensor in de Hallway. We moeten ook hier het groene block aanpassen naar ‘Breach’.

green
and-motion
Stap 5
Nu alle ‘triggers’ zijn ingesteld moeten we in onze Block scene aangeven dat de ‘trigger’ sectie klaar is en dat we nu de ‘actions’ gaan definieren. Hiervoor passen we ‘And’ onderaan de blocken aan naar ‘Then’. De scene zal nu de blocken ‘lezen’: wanneer de deur geopend is en er is beweging gedetecteerd ‘THEN‘ moet er iets gaan gebeuren. We gaan de RGB verlichting rondom de televisie langzaam van kleur laten veranderen (programma 4), de verlichting dimmen en de rolluiken sluiten. Omdat we ALLE verlichting in de ruimte willen dimmen hoeven we niet elk apparaat apart in te stellen in de scene, klik op ‘More Devices’ en er komt een pop-up op het scherm waar men alle verlichting meteen kan selecteren.
Stap 6

Wanneer we de verlichting aan de scene toevoegen wordt er een groen block toegevoegd aan de scene, hierin staat ‘Turn On’ als standaard waarde, deze veranderen we naar ‘Set Value’. Hierdoor is het mogelijk om het percentage gedimd licht aan te geven. We geven dit een waarde van 50%

lights
set-value

Gefeliciteerd! U heeft zojuist uw eerste scene met Blocks gemaakt. We nemen de gehele scene nogmaals in het kort door:

Wanneer de deur geopend wordt EN (AND) de motion sensor beweging detecteert (we lopen naar binnen) DAN (THEN) wordt programma 4 (aurora) van de LED verlichting rondom de televisie gestart EN (AND) de rolluiken in de keuken worden gesloten EN (AND) de geselecteerde verlichting wordt 50% gedimd.

Om de scene te sluiten en op te slaan klikt u op ‘General’ bovenaan het scherm, geeft u een naam aan de scene en wijst u hem toe aan een ruimte. Daarna aan de rechterzijde van het scherm op ‘Save’ klikken en de scene is opgeslagen in uw Fibaro Home Center 2. Wilt u nog verder met scene’s programmeren? dan kunt u het beste een kijkje nemen op de LUA pagina’s elders op deze website.